BLOG/TEHNIC

ALEGEREA ELICEI POTRIVITE

Pentru unii oameni, alegerea elicei potrivite poate parea o sarcina pentru un service specializat.  In ciuda faptului ca oamenii cred asta, in general alegerea corecta a elicei pentru o ambarcatiune cu motor este de fapt un lucru destul de simplu daca intelegeti cum functioneaza o elice.

    Mai intai ganditi-va la elice ca la o cutie de viteze daca ar fi la o masina sau chiar la o bicicleta. Cu cat e mai mica viteza, demarajul se va produce mai repede, mai multa putere, dar turatia e mult mai mare, astfel ca la un moment dat puteti roti acel pinion atat de repede pana cand veti depasi turatia maxima a motorului  (sau picioarele Dvs. se vor lovi unul de celalalt in cazul unei biciclete). Acum ganditi-va la masina Dvs. blocata in viteza a 5-a sau a 6-a, va  pleca foarte incet de pe loc  datorita treptei de viteza in care se afla, dar in cele din urma va recupera (isi va reveni), incat veti putea merge cu o viteza mai mare.  Acelasi concept de baza se aplica si la elice, doar ca la elice aveti  o singura "viteza".
Deci, ce este de facut? Gasiti elicea de dimensiunea cea mai potrivita care va da cele mai bune performante. Pare a fi dificil? Nu este de fapt.

    Motorul Dvs. are un numar de rpm (rotatii pe minut) recomandat de producator. Sa luam ca exemplu o barca de 6 m cu un motor de 125 cp  cu un numar de rpm 4500- 5500.  In majoritatea cazurilor achizitionati un motor cu tot cu elice. Sa spunem ca acest motor are o elice cu pas de 21 (21 pitch ) si la turatie maxima la o incarcatura normala a barcii motorul are 4900 rpm. Deci se incadreaza in limitele indicate, deci e elicea potrivita, nu? Pai, si da si nu. Este in ordine pentru buna functionare si longevitatea motorului, dar pentru performante maxime veti alege o elice din limita superioara admisa. Deci, cum vom schimba dimensiunea elicei pentru a obtine aceasta?

    Amintiti-va aceasta regula: Pentru fiecare 2" de pas (pitch) de elice, rpm (numarul de rotatii pe minut) se va schimba cu aproximativ 400 rpm. Cu cat pasul (pitch) scade, numarul de rpm creste, si cu cat pasul (pitch) creste, numarul de rpm scade. Deci, daca vrem sa creasca numarul de rpm trebuie sa alegem o elice cu un pas (pitch) mai mic. Urmand regula, coborand la 19 pasul (pitch) ar trebui sa creasca numarul de rpm la 5300. Aceasta ar ajuta la cresterea  performantei si ar mari viteza maxima.

    Amintiti-va ca uneori regulile sunt facute ca sa fie incalcate. Aceasta nu e o regula de neclintit, uneori modificand cu 2 pasul elicei (pitch) numarul rpm se va schimba cu doar 200. Schimbarea  marcii sau a modelului de elice poate de asemenea invalida regula.

    Cel mai important aspect de retinut este ca o elice cu un pas (pitch) mai mic inseamna mai multe rpm, un pas (pitch) mai mare inseamna mai putine rpm. Pentru ca barca sa functioneze la performantele sale maxime, trebuie sa va situati la limita superioara a numarului de rpm ale motorului Dvs. recomandata de producatorul motorului . Dupa ce ati atins acest nivel, restul depinde de alegerea corecta a marcii pentru mai multa manevrabilitate, viteza mai mare, inaltare, putere, etc.

    Iata o simpla corectie pe care o puteti face pentru imbunatatirea performantelor atunci cand incarcatura barcii e diferita: daca in mod normal aveti inca o singura persoana la bord, folositi aceasta incarcatura  a barcii ca unitate de masura cand determinati numarul de rpm la turatie maxima (WOT). Dar daca uneori incarcati barca cu inca 2- 5 persoane sau incercati sa trageti un schior pe apa, considerati cu 2" pasul  (pitch) mai mic decat in mod normal. Va compensa greutatea adaugata si va imbunatati performantele in aceste conditii. Dar amintiti-va sa aveti grija la numarul de rpm cand aveti un pas (pitch) mai mic pentru a nu depasi numarul maxim de rotatii.

    Majoritatea elicelor au dimensiunea marcata undeva pe corpul lor, ori pe pale sau in spatele acesteia. Folositi pasul (pitch) pe care il aveti acum ca punct de plecare. Daca deja functioneaza corect, atunci este pasul  Dvs.